Voorschoolse educatie
en kinderopvang

‘t Hoes wil alle kinderen in Limburg de kans geven zich meertalig te ontwikkelen. Uit onderzoeken wereldwijd blijkt dat kinderen er baat bij hebben zich op jonge leeftijd meer dan één taal eigen te maken. Limburgs is de taal die veel kinderen van huis uit meekrijgen en die in het voorschoolse onderwijs een plaats verdient. ’t Hoes motiveert de kinderopvang het Limburgs - naast het Nederlands - zo veel mogelijk in te zetten. 

Waarom?

De Limburgse taal in de kinderopvang? Het kan en het mag! Volgens de wet mag je de Limburgse taal naast het Nederlands in de kinderopvang gebruiken. 

Het spreken van meer dan één taal heeft veel voordelen, want kinderen die meertalig opgroeien:

  • kunnen zich beter concentreren, focussen en sneller schakelen;
  • hebben een groter werkgeheugen;
  • zetten letters gemakkelijker om naar klanken;
  • leren later makkelijker een nieuwe taal;
  • hebben een positievere houding ten opzichte van andere talen en culturen;
  • krijgen later minder snel last van dementie;
  • voelen zich gezien en gehoord als hun thuistaal er mag zijn!

Hoe dan?

Gebruik het Limburgs zo veel mogelijk binnen de kinderopvang. Tijdens alle mogelijke momenten, dus reserveer het Limburgs niet alleen voor een-op-een-situaties. Lees voor, zing liedjes, geef instructie én troost in het Limburgs. 

Gebruik de Taalgroeimeter om meer te weten te komen over meertalige ontwikkeling van kinderen. De Taalgroeimeter laat zien hoe een meertalige ontwikkeling eruitziet. Het geeft ouders, opvoeders en opa’s en oma’s tips en handvatten voor verschillende taalsituaties thuis: alleen Limburgs, Limburgs en Nederlands, enkel Nederlands en anderstalig. 

Doe mee aan Zjuulke, hét programma voor de Limburgse taal in de peuteropvang. Hieronder vind je meer over dit programma.

Zjuulke

Zjuulke is een Limburgse peuter die de mascotte is van de tweetalige kinderopvang. Het doel is kinderen de kans te bieden zich meertalig te ontwikkelen: Nederlands én Limburgs. 

Limburgs is de taal die veel kinderen van huis uit meekrijgen en die in het voorschoolse onderwijs een plaats verdient. Zjuulke motiveert de kinderopvang het Limburgs - naast het Nederlands - zoveel mogelijk in te zetten. 

Wat doet 't Hoes?

Op verzoek bieden wij ondersteuning op locatie, waarbij we onze expertise delen en samen kijken naar passende mogelijkheden. 

We adviseren kinderopvangorganisaties en pedagogisch medewerkers niet alleen bij deelname aan Zjuulke, maar ook bij het formuleren van taalbeleid en de uitvoer ervan in de praktijk.

Op zoek naar meer informatie, heb je interesse om deel te nemen aan Zjuulke of wil je Zjuulke op locatie uitnodigen? Neem dan contact met ons op! 

Wie doet er al mee?

Peuteropvang Heerlen:

  • Eigen-wijz
  • Peutertuin
  • Snuffel
  • Dribbel
  • Martijntje 

MIK & Spelenderwijs:

  • Kinderdagverblijf ’t Boemeltje (Born)
  • Kinderdagverblijf Carré (voorheen De Rode Loper) (Sittard)
  • Kinderdagverblijf Aelse (Elsloo)
  • Kinderdagverblijf De Wereldster (Meerssen)
  • Kinderdagverblijf De Leeuwerik (Einighausen)
  • Kinderdagverblijf Reuzepas (Geleen)
  • Kinderdagverblijf Juliana (Maastricht)
  • Peuteropvang ’t Soosje (Einighausen)
  • Peuteropvang Ukkepuk (Buchten)
  • Peuteropvang Valkenburg (Valkenburg)
  • Peuteropvang Broekhem (Stoepert)
  • Peuteropvang De Hartendiefjes (Sibbe)
  • Peuteropvang Rakkertjes (Born)
  • Peuteropvang Montessori (Maastricht)
  • Peuteropvang Humpie Dumpie (Margraten)
  • Buitenschoolse opvang Ratjetoe 2 (Born)
  • Buitenschoolse opvang De Avonturier (Buchten)
  • Buitenschoolse opvang Montessori (Maastricht)
  • Buitenschoolse opvang De Wereldster (Meerssen)
  • Buitenschoolse opvang Margraten (Margraten)

CMWW (Centrum voor Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk):

  • Peuteropvang Pluk Merkelbeek (Merkelbeek)

Leef Kind:

  • Kinderdagverblijf, peuteropvang en buitenschoolse opvang (Posterholt)

Keet in de Kerk: 

  • Kinderdagverblijf, peuteropvang en buitenschoolse opvang (Roermond)
Hoe doe je zelf mee?

Heel eenvoudig, gewoon beginnen!

Eén manier is om te kiezen voor de één-gezicht-één-taal-methode. Kinderen koppelen taal vlot aan het gezicht van de opvoeder. Ze zijn snel gewend aan één leid(st)er die consequent tegen álle kinderen Limburgs spreekt en aan de andere die Nederlands spreekt.

Wie kleiner wil beginnen, kan starten met gebruik te maken van liedjes, versjes en boeken die momenteel ontwikkeld zijn en worden.

Downloads

Op zoek naar inspiratie? Download hier kleurplaten en knutselmaterialen of bezoek onderstaande links!