Voorschoolse educatie
‘t Hoes wil alle kinderen in Limburg de kans geven zich meertalig te ontwikkelen. Uit onderzoeken wereldwijd blijkt dat kinderen er baat bij hebben zich op jonge leeftijd meer dan één taal eigen te maken. Limburgs is de taal die veel kinderen van huis uit meekrijgen en die in het voorschoolse onderwijs een plaats verdient. ’t Hoes motiveert de kinderopvang het Limburgs - naast het Nederlands - zo veel mogelijk in te zetten.
Waarom?
De Limburgse taal in de kinderopvang? Het kan en het mag! Volgens de wet mag je de Limburgse taal naast het Nederlands in de kinderopvang gebruiken.
Het spreken van meer dan één taal heeft veel voordelen, want kinderen die tweetalig opgroeien:
- kunnen zich beter concentreren, focussen en sneller schakelen;
- hebben een groter werkgeheugen;
- zetten letters gemakkelijker om naar klanken;
- leren later makkelijker een nieuwe taal;
- hebben een positievere houding ten opzichte van andere talen en culturen;
- krijgen later minder snel last van dementie;
- voelen zich gezien en gehoord als hun thuistaal er mag zijn!
Hoe dan?
Gebruik het Limburgs zo veel mogelijk binnen de kinderopvang. Tijdens alle mogelijke momenten, dus reserveer het Limburgs niet alleen voor een-op-een-situaties. Lees voor, zing liedjes, geef instructie én troost in het Limburgs.
Gebruik de Taalgroeimeter om meer te weten te komen over meertalige ontwikkeling van kinderen. De Taalgroeimeter laat zien hoe een meertalige ontwikkeling eruitziet. Het geeft ouders, opvoeders en opa’s en oma’s tips en handvatten voor verschillende taalsituaties thuis: alleen Limburgs, Limburgs en Nederlands, enkel Nederlands en anderstalig.
Doe mee aan Zjuulke, hét programma voor de Limburgse taal in de peuteropvang. Hieronder vind je meer over dit programma.
Zjuulke
Zjuulke is een Limburgse peuter die de mascotte is van de ‘tweetalige kinderopvang’. Het doel is kinderen de kans te bieden zich tweetalig te ontwikkelen: Nederlands én Limburgs.
Limburgs is de taal die veel kinderen van huis uit meekrijgen en die in het voorschoolse onderwijs een plaats verdient. Zjuulke motiveert de kinderopvang het Limburgs - naast het Nederlands - zo veel mogelijk in te zetten.
De locaties waar Zjuulke momenteel loopt, zijn:
- De Rakkertjes (MIK & PIW Groep, Born)
- Peutergroep De Rode Loper (MIK & PIW Groep, Sittard)
- Peuteropvang Montessori (MIK & PIW Groep, Maastricht)
- Eigen Wijz (Peuteropvang Heerlen)
- Speelbal (Peuteropvang Heerlen)
- Peutertuin (Peuteropvang Heerlen)
Kleurplaten
Download hieronder de kleurplaten van Zjuulke en Leike.
Hoe kun je mee doen?
Heel eenvoudig, gewoon beginnen!
Eén manier is om te kiezen voor de één-gezicht-één-taal-methode. Kinderen koppelen taal vlot aan het gezicht van de opvoeder. Ze zijn snel gewend aan één leid(st)er die consequent tegen álle kinderen Limburgs spreekt en aan de andere die Nederlands spreekt.
Wie kleiner wil beginnen, kan starten met gebruik te maken van liedjes, versjes en boeken die momenteel ontwikkeld zijn en worden.
Meer weten en meedoen?
Op verzoek bieden wij ondersteuning op locatie, waarbij we onze expertise delen en samen kijken naar passende mogelijkheden.
We adviseren kinderopvangorganisaties en pedagogisch medewerkers niet alleen bij deelname aan Zjuulke, maar ook bij het formuleren van taalbeleid en de uitvoer ervan in de praktijk.
Op zoek naar meer informatie, heb je interesse om deel te nemen aan Zjuulke of wil je Zjuulke op locatie uitnodigen? Neem dan contact op via info@hoesveurtlimburgs.nl.
Spelen, kijken, (voor)lezen en zingen
- Jongk gelieërd, good gedoan!, Limburgse kinderliedjes van de Troubadours van de Toekomst
- Limburgse kinderliedjes van LouLou en Lou
- Limburgse kinderliedjes van Ton Cursters
- Piepekoek, een interactieve website voor kinderen met filmpjes en spelletjes in het Limburgs
- Kinderversjes in ’t Valkenburgs
- Een overzicht van kinderboeken in het dialect
Onderzoek
MIK & PIW Groep en Zuyd Hogeschool deden onderzoek naar het gebruik van de Limburgse taal binnen de kinderopvang. Uit dit onderzoek bleek onder meer dat:
- een meerderheid van de pedagogisch medewerkers Limburgs spreekt met de kinderen binnen de kinderopvang;
- er misconcepties bestaan met betrekking tot de wettelijke bepalingen voor het gebruik van het Limburgs in de kinderopvang; of het wettelijk is toegestaan om het Limburgs te gebruiken;
- er behoefte is aan inzicht hoe meertaligheid in de praktijk toe te passen is.