Voorschoolse educatie
‘t Hoes wil alle kinderen in Limburg de kans geven zich meertalig te ontwikkelen. Uit onderzoek van universiteiten wereldwijd blijkt dat meertaligheid de talige, sociale en intellectuele ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. ’t Hoes helpt om meertalige kinderopvang en voorschoolse educatie vorm te geven, op de werkvloer en in beleid.
Pilot ’Zjuulke’
De pilot ‘Zjuulke’ is gericht op het duurzaam integreren van het Limburgs in de peuteropvang (2-4 jaar). In samenwerking met MIK & PIW Groep en Peuterpvang Heerlen richt ’t Hoes zich op de inzet van meertalige werkvormen, professionalisering op het gebied van meertaligheid onder pedagogisch medewerkers en ouderbetrokkenheid. De locaties waar deze pilot wordt gedraaid zijn:
- De Rakkertjes (Born)
- Peutergroep De Rode Loper (Sittard)
- Peuteropvang Montessori (Maastricht)
- Eigen Wijz (Heerlen)
- Speelbal (Heerlen)
- Peutertuin (Heerlen)
Taalgroeimeter
De Taalgroeimeter laat zien hoe een meertalige ontwikkeling eruitziet. Het geeft ouders, opvoeders en opa’s en oma’s tips en handvatten voor verschillende taalsituaties thuis: alleen Limburgs, Limburgs en Nederlands, enkel Nederlands en anderstalig.
Spelen, kijken, (voor)lezen en zingen
- Jongk gelieërd, good gedoan!, Limburgse kinderliedjes van de Troubadours van de Toekomst
- Piepekoek, een interactieve website voor kinderen met activiteiten in het Limburgs
- Kinderversjes in ’t Valkenburgs
- Liedjes voor peuterspeelzalen
- Limburgse kinderliedjes van LouLou en Lou
Onderzoek
MIK & PIW Groep en Zuyd Hogeschool deden onderzoek naar het gebruik van de Limburgse taal binnen de kinderopvang. Uit dit onderzoek bleek onder meer dat:
- een meerderheid van de pedagogisch medewerkers Limburgs spreekt met de kinderen binnen de kinderopvang;
- er misconcepties bestaan met betrekking tot de wettelijke bepalingen voor het gebruik van het Limburgs in de kinderopvang; of het wettelijk is toegestaan om het Limburgs te gebruiken;
- er behoefte is aan inzicht hoe meertaligheid in de praktijk toe te passen is.