Onderwijsraad adviseert inzet van thuistalen in het onderwijs

Met de nieuwe kerndoelen in het onderwijs is aandacht voor meertaligheid binnenkort niet langer vrijblijvend voor scholen. Daarom heeft de Onderwijsraad afgelopen week op verzoek van de minister een advies uitgebracht over de inzet ervan. Hoofdboodschap daarvan: talige diversiteit dient beter benut te worden. Andere thuistalen kunnen leerlingen namelijk helpen bij het leren van en in het Nederlands. Met andere woorden: meertaligheid is goed voor de (taal)ontwikkeling van kinderen. Bovendien draagt aandacht voor meertaligheid bij aan het gevoel van verbondenheid van leerlingen en helpt het hen te functioneren in een talig diverse samenleving.

Belangrijk: pedagogisch professionals en leraren hoeven die andere talen niet zelf te beheersen. Wel zijn de juiste materialen, expertise en ondersteuning noodzakelijk; precies waar ’t Hoes zich voor inzet middels onze projecten Zjuulke (kinderopvang) en Meer Kansen met Meertaligheid (primair onderwijs).

De Onderwijsraad doet verder drie concrete aanbevelingen om het advies goed uit te kunnen voeren:

  • Scholen in het primair en voortgezet onderwijs zijn wettelijk verplicht hun taalbeleid in het schoolplan te beschrijven, maar dit is gericht op het leren van Nederlands. De raad beveelt de overheid aan om deze wettelijke opdracht op twee manieren aan te scherpen: een verplichting tot het opnemen van talige diversiteit in het taalbeleid, en dit taalbeleid ook invoeren in de kinderopvang en het mbo.
  • Het opnemen van ‘benutten van talige diversiteit’ in de bekwaamheidseisen van leraren en pedagogisch professionals. Daarbij valt te denken aan expertise in meertaligheid, kennis van het leren van een tweede taal en hoe talige diversiteit op school of in de kinderopvang ingezet kan worden. De raad pleit ook voor een centraal expertiseplatform om deze kennis te delen en om leraren en pedagogisch professionals voldoende tijd, materialen en hulpmiddelen aan te bieden om talige diversiteit te kunnen benutten.
  • Wettelijk gezien is het toegestaan om een andere taal dan het Nederlands te gebruiken in het onderwijs. Dit is echter bij veel leraren en pedagogisch professionals niet bekend. De Onderwijsraad stelt daarom voor dat de overheid deze doelgroep hier actief over informeert.

Het advies van de Onderwijsraad is onder meer tot stand gekomen op basis van uitgebreide brainstormsessies met professionals uit het werkveld. Namens ’t Hoes heeft Stefanie Steinhauer-Ramachers voor inbreng gezorgd. We zijn blij om te zien dat streektalen expliciet vermeld worden in het advies.

advies onderwijsraad