Sjpraekend | Hanneke Drohm
In deze rubriek gaat verbinder Rob Benders in gesprek mensen uit het veld die zich inzetten voor de Limburgse taal.
Het Roertje en Os Blaedje zijn niet zomaar een kinderkrant. Wat het bijzonder maakt is dat kinderen van groepen 5 t/m 8 in de gemeenten Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw zelf de inhoud mee bepalen. Het is uniek omdat het lokaal nieuws brengt. Opdrachten, ook in het dialect, bieden docenten de mogelijkheid om met thema’s in de krant aan de slag te gaan. Het initiatief komt van Hanneke Drohm.
In de coronaperiode las ze over een kinderkrant in Rotterdam. ‘Vooral de moppen en puzzels bleken razend populair,’ zegt Hanneke. Zij werkte in die tijd bij Dagblad De Limburger. Ze was redactielid van het lifestyle magazine dat als bijlage bij de krant verscheen. Het idee van een kinderkrant liet haar niet los. In april 2022 verscheen de eerste editie op basisscholen in Roermond en Roerdalen: Het Roertje. Nog geen twee jaar later brengt ze het ook uit bij de basisscholen in de gemeente Echt-Susteren en Maasgouw. ‘Daar heet het ‘Os Blaedje’. Mijn kinderen zitten daar op school en zij moeten mama’s kinderkrant toch ook krijgen,’ aldus Hanneke. Inmiddels verschijnt er acht keer per jaar een nieuwe editie met achttien pagina’s, waarvan één in het dialect, in een oplage van maar liefst 6800 stuks.
Ze bereikt alle scholen in de betreffende gemeentes, ook de islamitische school en het speciaal onderwijs. ‘Belangrijk omdat het voor ieder kind mogelijk moet zijn om zelf een bijdrage te leveren,’ zegt Hanneke. ‘Nieuws in hun eigen woorden over bijvoorbeeld een spreekbeurt of een voetbalwedstrijd zet kinderen vaak aan om te onderzoeken wat er zoal in hun omgeving gebeurt,’ vervolgt Hanneke. Naast deze bewustwording zijn er meer doelen, zoals het bevorderen van mediawijsheid, leesplezier en taalontwikkeling. Bij deze laatste speelt dialect een voorname rol. Iedere uitgave heeft het Limburgs heukske, in het eigen dialect. Vertaalhulp komt daarbij van Veldeke Remunj.
In haar krant zet Hanneke ook de actualiteit centraal. Soms een aanleiding voor de juf of meester om een thema ook in de klas te introduceren. Denk hierbij aan serieuze onderwerpen, zoals zwerfafval of kindermishandeling. ‘Ik was onlangs aanwezig bij een les over dit onderwerp. De reacties van leerlingen zetten me ertoe aan om hier binnenkort aandacht aan te besteden’, zegt Hanneke. Ze verdiept zich persoonlijk in alles wat de kinderen haar aandragen. Zoals ze nagenoeg alles zelf aanpakt. Ze is voorzitter van de stichting, doet de PR, regelt afspraken, verzorgt de interviews en schrijft de teksten. Wel maakt ze gebruik van de diensten van een vormgeefster en fotograaf. Haar zus is verantwoordelijk voor de eindredactie en haar vriend haalt de kranten op bij de drukker.
De krant is voor de kinderen gratis. ‘Maar het kost wel wat. Behalve veel eigen tijd moeten mijn mede makers worden betaald,’ zegt Hanneke. Geld komt van adverteerders en scholenkoepels. De Provincie Limburg draagt bij aan het dialectgedeelte.
En de verspreiding? Ook die doet ze zelf. ‘Er zijn scholen waar de docent de krant meteen uitdeelt als ik binnen kom,’ zegt Hanneke. Het populairste onderdeel? De moppen!